pas replicate modus operandi extremist agama di indonesia yang menggunakan sensitiviti agama untuk mileage politik. mesti baca!

insiden itu melibatkan lebih 1, 000 muslim yang menyerang sebuah rumah di banten, jawa barat untuk menghentikan minoriti mazhab ahmadiyah daripada beribadah. sekurang-kurangnya 6 orang mati.

majlis ulamak mengeluarkan fatwa sesat kepada ajaran itu, dan kerajaan telah mengeluarkan dikri larangan beroperasi kepada mazhab ahmadiyah pada 2008. pelanggaran dikri ini boleh menyebabkan pesalah dipenjara.

sumber afp sini, kompas sini, cnn sini, dan monstersandcritics.com, sini.

inilah budaya extremist yang diamalkan oleh indonesia. tak puas hati serang. tak puas hati tetak. ikut suka mak bapak diorang. undang-undang dah ada, ikut aturan lah. pergi buat report, biar pihak berkuasa mengambil tindakan.

apa yang kita tak mahu ialah apabila kumpulan-kumpulan extremist ini suka sangat membuat kacau, dan menyebabkan situasi tegang dan tidak stabil. situasi seperti ini sangat mudah merebak dan sangat sukar untuk dikawal.

ini semua budaya satu parti politik ni, menggunakan sensitiviti agama untuk kepentingan politik. suka publisiti yang seperti mereka ini ditindas di dalam perjuangan yang kononnya keagamaan.

seingat kita, agama islam adalah agama yang aman. sistem undang-undang/larangan/garis panduan dibuat untuk menjaga aturan hidup.

tapi kat malaysia modus operandi lain sikit. suka buat kacau. sikit-sikit protest, sikit-sikit tunjuk perasaan. selalu menyebabkan jam, urusan berniaga tergendala. upah ramai-ramai orang cawangan mereka, beri duit, beri baju, bersorak sana sini.

apabila orang ramai report kerana menyebabkan jem, dan kacau kedai-kedai nak berniaga dan polis datang.. buat-buat innocent. polis meminta mereka bersurai, mereka tidak berbuat demikian. polis halau sebab terlalu lama berdemo, dorang tangkap gambar konon-konon dianiaya polis.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: