Angin perubahan: laporan sekongkolan pakatan vs laporan meteorologi.

Winds of change look bad, sini

Sounding out the health risks caused by the extreme weather, the Meteorological Department research and development senior director Dr Wan Azli Wan Hassan said diseases like diarrhoea, malaria and dengue were highly climate-sensitive and would worsen with the changing global weather patterns.

itulah, sebulan dua ini asyik terdengar sembang-sembang ‘orang’ pasal angin. angin perubahanlah, angin pembaharuanlah. macam-macam. bila dah baca rencana the star ini, barulah kita tahu yang memang ada angin ini. sekali sekala datang merubah pantai. kadang-kadang kuat jugak, merobohkan rumah, kehidupan orang ramai.

itu yang kita nampak. rupa-rupanya ada banyak lagi benda-benda haramjadah yang angin perubahan ni bawak. the star berkata yang angin ni juga membawa kesusahan seperti banjir, dan bersama banjir ialah penyakit merbahaya yang boleh membunuh dan mudah pula merebak.

DICERCA SANG PANTAI, DIDAMBA SANG ANGIN DATANG MERUBAH.. RUPA-RUPANYA..

interview bersama jabatan meteorologi yang mengatakan malaysia sekarang berada dalam cuaca yang extreme. banyak pulak penyakit-penyakit yang jadi dalam cuaca macam gini seperti cirit birit, malaria, dan denggi.

sama jugak dengan angin perubahan yang ada ‘orang tu’ canang-canangkan.. perubahan yang melibatkan banyak demo, protes, gaduh dengan polis. cakap dia memang bunyinya sedap didengar.

tapi, bila tengok apa kesan yang datang bersamanya seperti, pergaduhan, ketidaktenteraman awam, jalan jem, ganggu prniagaan orang dengan keadaan kacau-bilau, bila jem lambatkan orang kekerja, lambatkan orang berurusan bisnes.

PERIHAL SIFAT SANG ANGIN, DIMUSIM LAIN DITEMPAT LAIN

protes ini budaya orang tak bekerja. di budaya orang tak cukop makan. budaya orang hidupnya terhimpit dan tertekan. budaya negara-negara yang ramai orang miskin seperti mesir, indonesia. mungkin disebabkan korupsi seperti yang dicanangkan sekongkolan pakatan.

tapi jelas di malaysia semua orang cukop kerja. semua orang tiada masalah menyediakan makanan di atas meja kepada ahli keluarga, menghantar anak kesekolah, ke universiti. boleh pula melancong dari masa ke semasa.

kalau nak berpolitik atau berkempen, tunggu pilihanrayalah. hormati urusan orang lain di hari bekerja, hormati hak orang yang tak berpolitik semua benda setiap saat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: