Pembangkang Hasut Golongan Muda Untuk Kritik Segala Tindakan Kerajaan. kritik Lambang Sofistikated? kahkahkah Menjawab Kritikan Limit RM220 000 Skim Rumah Pertama

wujud suara-suara sumbang mengkritik skim rumah pertamaku. mungkin datangnya dari perasaan dengki penyokong sekongkolan yang tiada pencapaian yang sewaktu dengannya untuk di banding-bandingkan.

antara suara-suara sumbang itu berbunyi, tak cukup rumah untuk dibeli pun tak guna.. tak cukup finance rumah yang limit RM220 000.. rumah di lembah klang mahal2.. rumah kos rendah dapatlah..ini adalah kritikan yang tak membina lansung. ini kritik untuk gelak-gelak di kedai kopi. kritikan yang berniat jahat.

ini rasional mengapa diletakkan RM220 000 limit.

1. masalah hutang golongan muda..
graduate universiti juga tak terkecuali. hutang kad kredit, hutang along, dan yang paling tak boleh terima.. muflis sebab hutang kereta. masalah golongan muda untuk mencatur perangcangan finance mereka adalah satu masalah yang sangat membahayakan.  kalau dah kereta pon sangkut.. benda paling keperluan.. nak guna pegi kerja.. pun, boleh muflis. haih..

2. paling kronik, masalah hutang ptptn, sini

dimana total hutang ptptn bagi golongan pelajar universiti ini yang cerdik-cerdik pandai, berjumlah RM1.1 bilion. hutang ni adalah wajib. mungkin ptptn tiada lagi kepentingan signifikan kepada mereka setelah grad.. maka buat bodoh. yelah.. loan kereta kalau tak bayar.. kreta kena tarik. rumah tak bayar.. kena repo. ptptn, ape ada hal?

mungkin kerena kerajaan senangkan mereka sangat dimasa belajar mereka. tidak seperti di negara lain.. terpaksa naik turun 3,4 ofis untuk apply loan belajar. sekarang ptptn yang datang kpd pelajar.. mereka tunggu nak sign saja.. kalau berpeluhpun hanya time line-up tunggu giliran.

3. mempersoalkan limit RM220 000 juga adalah indikator menunjukkan mereka ini tak pandai finance.

memanglah di lembah klang RM220 000 tak dapat rumah sebesar mana.. rumah apartment, rumah murah, rumah semi-d setingkat dapatlah..

tapi, harus diingatkan yang gaji standard graduate ialah RM2000/sebulan. kalau dah gaji dua ribu sebulan cukuplah rumah RM200 000! takkan gaji RM2000 nak rumah RM500 000? tak ka bodoh tu. nanti nak bayar pakai apa? bulu ketiak?

bagi yang bergaji RM3000, RM4000 pulak.. kalau dah bergaji macam tu, tak perlulah skim loan ni. buatlah loan rumah sendiri. kan dah mampu tu. nak jugak tongkat kerajaan? gaji RM4000 pun nak disuap?

maka logiknya berpatutanlah limit pinjaman dengan gaji. dengan anggaran komitment loan seseorang. moto/kreta, rumah, kad kredit, ptptn, tol/minyak.

Ada pengadu yang datang ke FOMCA mengakui terlebih berbelanja, sanggup berhutang semata-mata mahu hidup gaya mewah,”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: